Aktorstwo głosowe i dubbing
Aktorstwo głosowe daje dużą świadomość operowania środkami wyrazowymi (prozodia) oraz zarządzania intencjami i emocjami, co znacząco poprawia komunikację werbalną i pozawerbalną.
Program studiów został przygotowany w sposób umożliwiający zdobycie kwalifikacji w zakresie wyrażania się przez głos w bardzo szerokim ujęciu – od technik oddechowych jako źródła życia, harmonii i głosu, poprzez fonację (jakość dźwięku jaki wydajemy mówiąc, barwa głosu – jej obniżenie i uszlachetnienie) i artykulację (czytelność mówionego tekstu, dykcja), aż po techniki aktorskie, które pozwalają świadomie operować głosem, intencją i emocją – czyli również wywieranie wypływu poprzez głos (wystąpienia publiczne).
Słuchacze będą rozwijać opisane powyżej kompetencje podczas praktycznych zajęć i warsztatów pod okiem ekspertów – praktyków w swoich dziedzinach.
Moduł 1: Dubbing
- dubbing – czym jest dubbing, „kłapy” i „gwary” w dubbingu
- obszary pracy aktora dubbingowego
- miejsce pracy – w studio czy w domu (home recording)
- rodzaje dubbingu: dubbing w grach, dubbing w kreskówkach i animacjach, dubbing w filmie fabularnym, tworzenie postaci głosem od początku – rodzima produkcja.
- portfolio dubbingowe – czym jest i jakie teksty należy nagrać – praktyczne wskazówki przygotowania profesjonalnego portfolio
- prawo autorskie – na co uważać przy nagraniu i publikacji demo
- rynek pracy (stawki, wycena zleceń)
Moduł 2: Głos jako narzędzie
- cechy głosu – wysokość, barwa, nośność, itp.
- rodzaje głosów – rozpoznanie własnego głosu
- głos – narzędzie komunikacji i środek wyrazu artystycznego
- budowa toru wokalno-oddechowego
Moduł 3: Technika Naturalnego Głosu (TNG)
- założenia metody TNG = metoda szybkich efektów
- trening głosu – podejście holistyczne
Moduł 4: Emisja głosu – oddech, formacja, artykulacja
- funkcjonowanie mechanizmu oddechowego
- oddychanie w mówieniu – wydłużanie fazy wydechowej
- jak czytać (nagrywać) długo, nie męcząc głosu
- powstawanie dźwięków mowy
- samogłoski – nośniki głosu (barwy)
- rezonans – rejestry w głosie ludzkim
- obniżanie i modulacja głosu
- ćwiczenia artykulacyjne
- ćwiczenia domykające krtań
Moduł 5: Kultura żywego słowa
- dykcja – jak mówić wyraźnie
- interpretacja – praca z tekstem
- poprawność językowa (wymowa)
- improwizacja – tworzenie własnych tekstów i dialogów na podstawie danej sytuacji
- cechy prozodyczne mowy – melodia (intonacja), tempo i rytm, akcent, pauza
Moduł 6: Aktorstwo głosowe
- podstawowe narzędzia pracy aktorskiej głosem (jak dopasować głos i nadać życie postaciom)
- operowanie środkami wyrazowymi
- praca z intencją
- modulowanie barwy
- emocje w głosie
Moduł 7: Higiena głosu
- sprawdzone preparaty i domowe sposoby na problemy z głosem
- intensywna praca z głosem
- ogólna sprawność fizyczna i zdrowie a głos
Moduł 8: Wzmocnienie mentalne
- stres – mechanizm i zarządzanie stresem
- podniesienie poczucia własnej wartości jako czynnik wzmacniający
- coaching grupowy
Studia obejmują 10 zjazdów weekendowych (sobota i niedziela).
Zajęcia odbywają się w godzinach 9.00 – 16.00.
Studia realizowane są w formie hybrydowej:
- 5 zjazdów stacjonarnych w Szczecinie
- 5 zjazdów online
Harmonogram zjazdów
Zjazdy | Semestr zimowy (pierwszy) |
---|---|
Zjazd 1 | 26, 27 października 2024 |
Zjazd 2 | 9, 10 listopada 2024 |
Zjazd 3 | 23, 24 listopada 2024 |
Zjazd 4 | 14, 15 grudnia 2024 |
Zjazd 5 | 11, 12 stycznia 2025 |
Semestr letni (drugi) | |
Zjazd 6 | 8, 9 lutego 2025 |
Zjazd 7 | 22, 23 lutego 2025 |
Zjazd 8 | 8, 9 marca 2025 |
Zjazd 9 | 22, 23 marca 2025 |
Zjazd 10 | 5 6 kwietnia 2025 |